IMAGINE by KIA
„Smyslem automobilového designu je získat si srdce a rozbušit jej o něco rychleji a déle. Domníváme se, že neexistuje naprosto žádný důvod, proč by tomu mělo být u elektromobilů jinak,“ říká Gregory Guillaume, viceprezident pro design ze společnosti Kia Motors Europe. „Náš čistě elektrický koncept byl proto navržen tak, aby vám nejen rozproudil krev v žilách, ale také naznačil směr našeho holistického a emotivního přístupu k elektrifikaci.“ „Dnešní řidiči celkem pochopitelně spojují s elektromobily řadu otázek. Mají obavy ohledně dojezdu, dobíjecí infrastruktury, nebo zda budou elektromobily při jízdě stejně dynamické a zábavné za volantem. Takže když jsme začali přemýšlet nad tímto konceptem a uvažovat, jakou roli by vlastně měl hrát, bylo nám jasné, že na uvedené otázky nejlépe odpovíme tak, že k elektrifikaci přistoupíme čistě z hlediska emocí.“
„Tento na člověka zaměřený přístup dokonale ladí s tím, jak Kia vnímá automobilový design,“ vysvětluje Guillaume. „Když automobilky hovoří o svých elektromobilech, velmi často kladou důraz na tytéž racionální a empirické údaje, které používají u svých modelů se spalovacím motorem, např. dojezd, hospodárnost a výkonnostní kritéria.“ „Kia je hrdá na svoji schopnost překvapovat, a proto jsme se chtěli posunout od racionálna a zaměřit spíše na emoce i vřelejší a lidštější přístup k elektrifikaci. Elektřina je konec konců nedílnou součástí každého atomu – je to energie, která proudí námi samotnými a je všude kolem nás na naší planetě. Využíváním jejích možností se posouváme vpřed od jedné inovace k druhé,“ říká Guillaume.
Koncepční model ´IMAGINE by KIA´, jenž je vizuálním zhmotněním snah automobilky Kia posouvat se kupředu ve vzrušujícím odvětví elektrifikace, je prvním čistě elektrickým čtyřdveřovým osobním vozem uvedené značky. Na rozdíl od oceňovaného elektrického crossoveru e-Niro, který staví na existující architektuře hybridního modelu Niro, za konceptem ´IMAGINE by KIA´ stojí nízko uložený bateriový modul s indukčním dobíjením, pohánějící kompaktní hnací ústrojí.
´IMAGINE by KIA´ byl záměrně řešen tak, aby nezapadal do žádného z etablovaných automobilových segmentů. Harmonicky spojuje prvky atletického SUV, elegantního a sportovního rodinného sedanu, resp. všestranného a prostorného crossoveru. „Je to velký vůz kompaktní třídy – tedy segmentu, který je v Evropě neuvěřitelně oblíbený – ale v první řadě se drží hodnot značky Kia,“ vysvětluje Guillaume. „Poukazuje na něco povědomého, ale vlastně je zcela nový. Vnímám jej jako bořitele kategorií, jako rozvraceče – je povědomý a srozumitelný, ale současně i pokrokový a nový.“
´IMAGINE by KIA´ ve snaze chytře pojmout kultovní ‚tygří masku‘ Kia používá výraznou podsvícenou masku, která obepíná jednotky LED světlometů. Jednotky tlumených a dálkových světel, oddělené vodorovnými ‚očními víčky‘, jsou uloženy v jediném bloku z čirého akrylového skla, čímž vzniká efekt pronikavého pohledu. Tato pozoruhodná tygří maska vytváří markantní a snadno rozpoznatelný světelný motiv, jenž vozu okamžitě dodává nálepku Kia pro 21. století. „K návrhu tygří masky nás inspirovala snaha nabudit dojem světlometů uložených v transparentním bloku skla,“ vysvětluje Guillaume. „Tento identifikovatelný světelný podpis by bylo možné implementovat jako jednotící designový prvek napříč celou řadou budoucích elektromobilů Kia.“
Na člověka orientovaný design je vyjádřen záhyby zdobícími vzduchovou clonu na přídi vozu a jeho boky. Každá další vlnka má jinou délku a je usazena v odlišném úhlu vedle další tak, aby světlo dopadající na boky vozu evokovalo za všech situací dojem pohybu. „Z těsně utažených povrchů karoserie a ostrého záhybu v boční linii po celé délce vozu vyvěrá mimořádné napětí a čistota. Chtěl jsem přidat prvek, který by na kovovém povrchu evokoval dojem vlnění, podobně jako kruhovité tvary, které vidíte po vhození kamene do poklidného horského jezera,“ vysvětluje Guillaume.
Další ukázkou přívětivosti a dostupnosti je lakování. Šest ručně nanášených vrstev stříbrného nátěru s chromovým efektem pokrývá hnědý odstín s bronzovým nádechem, vyvolávající dojem tepla a lákající k dotyku. Hloubka a povrchový lesk, okamžitě reagující na měnící se světelné podmínky, ještě akcentuje křivky a záhyby prezentovaného koncepčního modelu.
Čelní sklo i střechu tvoří jediný skleněný panel, ubíhající od základny předního A-sloupku dál přes kabinu, čímž tvoří ohromné střešní okno a následně se zužuje do dvojitého vyboulení nad prostorem pro zadní cestující. Módní tvary se svalnatými boky karoserie a úzkým prosklením jsou ještě zdůrazněny svítícím dynamickým pruhem, jenž vede od předního A-sloupku až po zadní sloupek, kde je zakončen integrovaným směrovým světlem.
Přední směrovky, umístěné vysoko nahoře na kapotě s ostrými hranami, používají zářivé prvky, které zdánlivě plují v žebrování čirého akrylového skla. Neméně působivé jsou i zadní svítilny. Směrová světla jsou zabudována do hluboko usazených kanálů, čímž vytváří 3D efekt se zvětšujícími se světelnými kruhy směrem ven k povrchu. Horizontální pruhy brzdových světel protažených do boků karoserie opticky odkazují na model Kia Stinger. Systém osvětlení hraje klíčovou roli ve zdůraznění přátelského charakteru a dostupnosti tohoto koncepčního vozu. „Když se řidič blíží k vozu, zapuštěný nápis Kia na přídi se rozzáří, pak následuje podsvícená tygří maska – jako gesto uvítání řidiče před zahájením cesty,“ vysvětluje Guillaume.
Vizuální vztah vozidla k pohybu světla stvrzují dokonce i kola. Na každém z litých kol o velikosti 22" najdeme čtyři zapuštěné dekory z čirého akrylového skla, vpředu leštěné a vzadu broušené s cílem odrážet a lámat dopadající světlo při pohybu kol – s podobným efektem jako u broušeného diamantu. Samotná kola obouvají na zakázku vyrobené koncepční pneumatiky Goodyear 255/35 R22 Intelligrip EV. Guillaume se společně s týmem návrhářů intenzivně zaměřil i na aerodynamiku vozidla, aby se co nejsnáze prořezávalo vzduchem, potlačily se nežádoucí turbulence a vůz vykazoval co nejdelší dojezd.
„Přední vzduchová clona; způsob, jakým dvouplášťová kapota usměrňuje vzduch skrz příď vozu nahoru a přes čelní sklo i střechu; dvouplášťový zadní C-sloupek, tvořící vzduchový spoiler; plně zakrytá spodní část karoserie; aerodynamické kamery na blatnících nebo ostrá hrana pro odtrhávání vzduchu na zádi vozidla – všechny tyto prvky souhrnně zlepšují aerodynamické vlastnosti a potlačují víření vzduchu a odporové síly,“ vysvětluje Guillaume.
„Chtěli jsme, aby měl interiér jiskru v oku, nabídl spoustu překvapivých a příjemných detailů, které pobaví, zaujmou a přitáhnou řidiče i ostatní cestující,“ vysvětluje Ralph Kluge, generální manažer pro návrh interiérů ze společnosti Kia Motors Europe. Díky uspořádání hnací jednotky vznikla podvozková architektura zcela odlišného typu, než mají vozidla poháněná spalovacím motorem. Toto uspořádání proto Guillaume se svým týmem plně zužitkoval ve prospěch co největší kabiny a vzdušného, prostorného interiéru – dokonce i s určitým sarkastickým nádechem.
Napříč celou horní částí přístrojové desky se stáčí 21 samostatných displejů s ultra vysokým rozlišením, v uspořádání, které budí dojem nahodilosti a současně i logičnosti. Stačí letmý pohled a okamžitě pochopíte, co má Kluge na mysli. „Těchto 21 neuvěřitelně tenkých displejů je vtipnou a satirickou odpovědí na současné soupeření některých automobilek v tom, kdo vyrobí vůz s největším displejem,“ říká Kluge. Displeje tvoří nepřehlédnutelný plastický prvek, jenž hladce navazuje na designové motivy vlnění a odrazů světla z exteriéru vozidla, nicméně tato stěna z displejů je současně i vysoce funkční. Z pohledu řidiče tvoří jediný spojený displej bez neustále rostoucích rozměrů a neohrabanosti tradičních palubních displejů – jako ukázka neotřelé a chytré snahy ustoupit od tradičních pevných obrazovek.
„Je to všeobjímající zobrazení, zprostředkující informace o klimatizaci vozidla, navigace z ptačí perspektivy, jízdní informace a údaje multimediálních systémů. Na displejích se rovněž zobrazuje řada starších koncepčních modelů Kia ve snaze vytvořit emocionální vazbu mezi minulostí, současností a budoucností,“ říká Kluge. „Prostřednictvím této poutavé kombinace umění a informací čerpáme ze vzpomínek na naši minulost ve vozidle, které míří přímo do naší budoucnosti.“
Optimistický ráz kabiny ještě podtrhuje nepřehlédnutelný zvlněný design čtveřice sedadel čalouněných kůží a hedvábím. „Chtěli jsme vyvolat rozpor mezi tím, jak tato křesla vypadají a jaká jsou v praxi. Skořepiny s kosočtverečným prošíváním vypadají štíhle a lehce, ale ve skutečnosti jsou neuvěřitelně pevné a robustní,“ dodává Kluge, „a když se do nich usadíte, tak zjistíte, že sedadla jsou velmi pohodlná a skýtají dobrou oporu.“
Vzdušnou atmosféru v kabině ještě zvýrazňuje plovoucí středový panel, který se jako křídlo nezávisle vznáší nad nízkou a plochou podlahou. Dveře – se závěsy vzadu pro snazší nastupování – jsou zahaleny do metalické tkaniny a kůže, a opticky tak kabinu rozdělují do dvou samostatných úrovní, horní a spodní. „Cílem bylo vytvořit interiér, ve kterém máte pocit, že byl zbaven nadměrné členitosti, nikoli však obsahu,“ říká Kluge. „Tento přístup se odráží i ve tvarování volantu příjemného na omak nebo pedálech, které jsou po zaparkování zapuštěny.“
Všestrannost čistě elektrické architektury dovolila týmu návrhářů Kia vytvořit vzdušný a prostorný interiér pro cestující, stejně tak jako jejich zavazadla. ´IMAGINE by KIA´. se chlubí dvěma velkými prostory pro zavazadla: ‚předním kufrem‘ a tradičním zavazadelníkem vzadu, přístupným přes prosklenou výklopnou záď. „Jak všichni víte, Kia je hrdá na svoji schopnost překvapovat, a právě tento neortodoxní přístup nabudil naši kolektivní představivost, která nás posunula od racionálna a umožnila zaměřit se spíše na vřelejší a lidštější přístup k elektrifikaci,“ komentuje Guillaume.
„Naší představou byl čistě elektrický vůz, který odpovídá na obavy zákazníků ohledně dojezdové vzdálenosti, výkonu, dobíjecích sítí a jízdní dynamiky, ale který vám současně svým vzhledem nažene husí kůži a za jízdy způsobí mrazení v týlu. „Uvažovali jsme nad budoucností, ve které jsou atraktivní a dynamická vozidla jako toto nedílnou součástí našich požadavků na mobilitu. Takže nikoho asi nepřekvapí, že jsme náš nový koncept pojmenovali ´IMAGINE by KIA´. A jeho poselství je zřejmé,“ říká Guillaume. „Je čas popustit uzdu naší představivosti, přestat žasnout a vyrazit na cestu!